Social & relationships
Wat houd social & relationships in?
Dit zijn hulpmiddelen om ervoor te zorgen dat klantrelaties op een sociale en relatieve manier opgebouwd kunnen worden. Hierbij gaat het in hoofdzaak over het voortdurend betrekken van bestaande en nieuwe contacten.
Om hier optimaal profijt uit te kunnen trekken wordt hiermee gewerkt in verschillende stappen. Ieder heeft zijn eigen functie en samen doen ze precies wat ze moeten doen, het opbouwen van beter klantcontact.
Influencers
Wat vroeger mond-tot-mond reclame werd genoemd, doen influencers tegenwoordig online. Omdat ze in de meeste gevallen een groot aantal volgers hebben is het de makkelijkste manier om een product of dienst onder de aandacht van een groot publiek te brengen.
Community & reviews
Door goede recensies te gebruiken weet de consument je snel te vinden. Omdat deze techniek wordt toegepast om je product bij veel mensen onder de aandacht te brengen is de kans op succes heel groot. Het is hiermee namelijk heel makkelijk om je bedrijf meer bekendheid te laten krijgen.
Social media marketing en monitoring
Door goed in de gaten te houden waar de interesse ligt van de consument, worden diverse sociale mediakanalen gebruikt. Doordat er steeds wordt bijgehouden waar de interesse van mogelijke klanten of gebruikers naar uit gaat is het voor ieder bedrijf op een simpele manier mogelijk om daarop in te spelen.
Conversational marketing & chat
Waar je vroeger een formulier moest invullen met je gegevens, of iets via email versturen, is het tegenwoordig veel gemakkelijker. Door chats in te zetten gaat dit allemaal nog een stuk sneller. In veel gevallen worden deze chats automatisch beantwoord door chatbots zodat je nog sneller meer mensen kunt bereiken.
Advocacy – loyalty & referrals
Als je als bedrijf zijnde eenmaal vaste klanten hebt, dan wil je die natuurlijk graag zo lang mogelijk houden. Om dit effect te bereiken kan je deze klanten belonen en stimuleren, zodat ze loyale voorstanders blijven van je product of dienst. Dit wordt in de praktijk vaak toegepast door klanten bijvoorbeeld korting of een cadeau te geven.
Customer experience & service & success
Door middel van enquêtes, forums en de feedback van klanten weet je het snelst waar de interesses van de klanten of gebruikers liggen. In sommige gevallen wordt gewerkt met een programma om je website toegankelijker te maken en deze uit te breiden voor meer gebruikersgemak. Op deze manier is het heel gemakkelijk om communicatie mogelijk te maken tussen producent en consument.